Duševní zdraví

Celosvětově podle Světové zdravotnické organizace (WHO) a jiných mezinárodních studií má až 20 % dětí a dospívajících nějakou formu duševní poruchy.

Mezi nejběžnější patří úzkost, deprese, poruchy chování a poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). 49 % mladých lidí nemá přístup k podpoře v oblasti duševního zdraví. Moderní technologie, včetně sociálních médií a online her, mohou mít jak pozitivní, tak negativní dopady na duševní zdraví dětí. Nadměrné používání těchto technologií může vést k sociální izolaci, úzkostem a depresím.

V České republice může být získání přesných statistik o duševním zdraví dětí obtížné, protože mnoho případů duševních poruch může zůstat nepovšimnuto nebo neléčeno. Podle dostupných informací mohou být určité poruchy duševního zdraví, jako je úzkost, deprese, poruchy chování a hyperaktivita, poměrně běžné u dětí v České republice, stejně jako ve většině zemí. Průměrný odhad výskytu autismu v populaci se pohybuje mezi 1,5 až 2 %. Každý rok se tak v České republice narodí přibližně 1 500 – 2 000 dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Na českých základních školách bylo ve školním roce 2021/2022 vzděláváno 111 855 žáků se zdravotním postižením, z toho 4 214 žáků s poruchou autistického spektra.

žáků se zdravotním postižením studovalo na českých základních školách ve školním roce 2021/2022
0

Odborné cíle

Cílem je zlepšit orální zdraví dětí, snížit výskyt zubního kazu a zvýšit četnost správného čištění zubů.

Klíčové znalosti

Zahrnují rozvíjení sociálních dovedností a emoční inteligence u dětí a učení technik zvládání stresu, které jim pomohou lépe zvládat životní výzvy a sníží riziko vzniku duševních poruch. Dále se klade důraz na vytvoření vhodného prostředí, ve kterém se děti mohou lépe vyrovnávat s životními problémy a mají větší šanci na duševní pohodu.

Preventivní vyšetření a úkony​

Děti se naučí rozumět svým pocitům a zvládat je, uvědomí si své emoce, pochopí své schopnosti a dovednosti v regulaci emocí a prakticky vyzkouší různé seberegulační techniky, které přispějí ke zlepšení komunikace, spolupráce, vyjednávání a řešení konfliktů.

Studie

Sbíráme data pro hodnocení účinnosti programu.

Náš tým

odborný tým
Dr. Olena Lymareva

Psycholožka